Programma

Trots op Oostende

Oostende is machtig, mysterieus, schoon en eigenwijs. Oostende, dat is Rock ’n Roll, energie, genieten. Oostende is uniek in elk opzicht en daar zijn we ‘Trots’ op.

Trots op de dynamiek van onze stad, op de mix van rasechte Oostendenaars en aangespoelden, trots op ons adembenemend erfgoed zoals de Entrepot of de Belle Epoquewijk. Trots op de ondernemers die de voorbije jaren crisis na crisis stand hebben gehouden. Trots op de vele vrijwilligers en organisatoren van evenementen. Trots op onze zorgsector, ons politiekorps, de haven, de visserij, de Mercator, Dikke Mathille, onze garnaal(kroket)  … Trots op iedereen en alles dat Oostende maakt tot wat het vandaag is.

Oostende heeft de voorbije jaren een enorme aantrekkingskracht gekend. Cultuurminnend Vlaanderen vindt meer en meer de weg naar onze stad. Omdat ze bruist en floreert. Net zoals je je eigen kind niet altijd ziet groeien, zien we ook niet altijd meteen hoe de stad verandert, al wordt dit razendsnel opgepikt door mensen van buitenaf.

Oostendenaars zijn kritisch. Terecht. Want ja, er zijn nog heel wat uitdagingen, er ligt nog heel wat werk op de plank. En dat willen we, vol goesting, verder aanpakken. Rome werd niet op één dag gebouwd en ook hier zijn heel wat projecten nog niet afgewerkt. In een stad in verandering dienen zich ook steeds nieuwe uitdagingen aan. Hadden we het allemaal meer en sneller gewild? Jazeker!

Het is echter een illusie te denken dat op één bestuursperiode alles opgelost is. Meer zelfs, de realiteit is dat ‘nooit’ alles opgelost is. Bouwen aan een stad is een continu proces. Dat willen we met veel energie verder zetten.

Wij zijn trots op het teamwerk van de voorbije jaren. In moeilijke tijden – de coronacrisis, de energiecrisis, de oorlog in Oekraïne – stonden wij zij aan zij. Dat teamwerk vertaalt zich in ‘Trots op Oostende’, een samenwerking tussen Open Vld, Groen, CD&V en onafhankelijken.

Onze ideeën en plannen voor de stad, die vind je hier, in ons programma. Laat ons samen, als trotse Oostendenaars, verder bouwen aan het Oostende van morgen.

 

Team-Trots op Oostende

Vlotte mobiliteit en verkeersveiligheid

  • Er is vandaag een mobiliteitsplan voor het centrum, we willen er één voor de hele stad.
  • We zetten van bij de start van de legislatuur in op de realisatie van randparkings. We zorgen voor ontsluiting via openbaar vervoer, elektrische stadsbus, deelfietsen en/of ander deelvervoer. Via digitale infoborden zetten we in op een vlotte verbinding naar het stadscentrum of het strand.
  • In de zomer creëren we ‘park & bike’ mogelijkheden voor bezoekers aan de rand van de stad.
  • Er komen meer en veilige fietsenstallingen, zeker in het centrum maar ook in de wijken. Zo kan iedereen de fiets op korte afstand parkeren en staan er geen fietsen hinderlijk geparkeerd. We gaan actief op zoek naar locaties voor overdekte buurtfietsenstallingen, onder meer in leegstaande winkelpanden. Veel mensen zoeken een veilig en comfortabel alternatief voor de fietsen in hun inkomhal, daar investeren we in. We verwachten dit aanbod standaard bij woonontwikkelingen en bekijken mogelijkheden in stadsontwikkelingsprojecten.
  • We blijven verder investeren in fietsnietjes. De voorbije legislatuur kwamen er maar liefst 700 fietsnietjes bij in de stad en ze bewijzen elke dag hun nut.
  • We voeren een elektrische centrumbus in die continu door het stadscentrum rijdt volgens een hop-on-hop-offsysteem, goedkoop en gemakkelijk. Hoewel het stadscentrum relatief klein is, met een doorsnede van slechts 800 meter, is deze afstand voor veel ouderen te groot om te voet af te leggen.
  • De fietstaxi’s zijn een goede manier om inwoners tot aan de dienstencentra te brengen. We breiden dit systeem uit zodat inwoners maximaal kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven.
  • We kiezen voor een aantal taxistandplaatsen op het Stationsplein in samenspraak met De Lijn. Een ‘kiss and ride’ creëren we aan de Brandariskaai. We zorgen voor duidelijke bewegwijzering naar de stationsparking.
  • Om de veiligheid en toegankelijkheid in het stadscentrum verder te vergroten, pleiten we voor vaste parkeerplekken voor E-steps. Ze worden nu vaak willekeurig achtergelaten op trottoirs en openbare plekken, wat een gevaarlijke hindernis kan vormen. Duidelijke parkeerplekken, zoals in veel andere steden, maken de openbare ruimte veiliger en beter toegankelijk voor iedereen.
  • De fietsverbinding tussen de Vuurtorenwijk en het stadscentrum loopt dwars door het havengebied. De verbinding is nog steeds de kortste weg en wordt dus veel gebruikt, maar moet veiliger voor fietsers. We kiezen daarom voor een fiets- en wandelbrug tussen de oude Zeevaartschool en de Esplanadestraat. We nemen ook de aansluitende fietspaden onder de loep.
  • De heropening van de Kapellebrug voor uitgaand verkeer via het Vuurkruisenplein is voor Trots op Oostende een evidente keuze. Zo kan verkeer de stad vlotter langs de Leopold III-laan verlaten, zonder bijkomende druk op de wijk Hazegras.
  • We kiezen resoluut voor een autoluwe binnenstad, die wel bereikbaar blijft voor inwoners en bezoekers. Er komt een grondige evaluatie van de huidige situatie, zowel vanuit het oogpunt van inwoners, bezoekers als ondernemers. Pijnpunten worden op tafel gelegd en waar mogelijk aangepast. Inwoners moeten hun eigen straat in kunnen rijden op bepaalde uren, ook als ze geen garage hebben.
  • We breiden de mogelijkheden voor deelmobiliteit verder uit en analyseren grondig het aanbod per wijk: autodelen via verschillende systemen, maar ook deel(bak)fietsen en -scooters.
  • Wegmarkeringen en belijningen krijgen een permanente opvolging via een digitaal systeem.
  • We investeren in slimme bewegwijzering. Digitale borden kunnen flexibel ingezet worden om de verkeersstromen in de stad te managen, zeker tijdens evenementen, weekends en in het zomerseizoen.
  • We kiezen voor eenvoudig en leesbaar verkeer. Dat wil zeggen dat we de infrastructuur aanpassen aan haar functie. Een fietsstraat mag geen aanleiding geven tot te snel rijden, een wandelzone mag er niet uitzien als een snelweg.
  • We doen een volledige screening van alle straten in de volledige stad en passen ze aan. Op korte termijn met tijdelijke ingrepen, op lange termijn met structurele aanpassingen. We zijn er ons van bewust dat we niet alle straten in één beweging kunnen aanpassen. We zetten van bij de start de prioriteiten op een rijtje.
  • Bij de heraanleg van het openbaar domein, in het bijzonder bij fietsoversteekplaatsen, hebben we oog voor het plaatsen van slimme en toegankelijke verkeerslichten. Zodat fietsers niet halverwege de openbare weg moeten staan om op de knop te drukken.
  • Toelevering van de handelszaken in het centrum gebeurt met milieuvriendelijke voertuigen. We gaan in overleg met de sector en werken een gedragen beleid uit. Leveren met grote vrachtwagens proberen we te vermijden.
  • De elektrische wagen wint terrein. Met het oog op de toekomst is het belangrijk om het aanbod oplaadpunten af te stemmen op de noden. Hiervoor kijken we naar snellaadpunten op strategische plaatsen in de stad, het openstellen van laadplaatsen op bedrijventerreinen en het verhogen van het aantal laadpalen op wijkniveau.
  • We bouwen verder aan een aaneengesloten fietsnetwerk. We maken vlotte en veilige fietsverbindingen met zichtbare oversteekplaatsen, aantrekkelijke fietspaden en autoluwe fietsstraten. We kiezen maximaal voor afgescheiden fietspaden en groenbuffers.
  • We zetten de actie rond veilige schoolomgevingen onverminderd voort. In overleg met buurtbewoners, maken we schoolomgevingen zoveel als mogelijk vrij van gemotoriseerd verkeer.
  • De fileproblematiek in de Torhoutsesteenweg blijft een heikel punt. We starten bij het begin van de legislatuur met een proefopstelling waarbij het verkeer niet langer de Torhoutsesteenweg kan kruisen: het huidige rondpunt ter hoogte van de luchthaven wordt behouden en er komt een extra rondpunt ter hoogte van de Rolbaanstraat. De proefopstelling wordt geëvalueerd en een definitieve oplossing wordt op tafel gelegd. Bij positieve evaluatie en vlotte doorstroming kunnen we de busbanen eventueel opheffen en een afgescheiden fietspad en voetpad voorzien.
  • Het Groen Lint verbindt de verschillende groengebieden die Oostende omhelzen. Maar het is ook een fietsroute die gebruikt wordt door kinderen en jongeren op weg naar school. Daarom zoeken we oplossingen voor een aantal conflictpunten.

Single vriendelijk

  • Oostende telt heel wat alleenstaanden, bijna de helft van de huishoudens bestaat uit één persoon. Singles ondervinden echter enkele nadelen van alleen wonen en leven. Financieel is dit voor velen een uitdaging. We willen hier meer aandacht voor.
  • We voeren een single-toets in. Bij elke beslissing bekijken we hoe mogelijke onrechtvaardigheden weggewerkt kunnen worden voor singles of alleenstaanden.
  • We sluiten een charter af voor een single-vriendelijk lokaal beleid en geven dat fysiek vorm met een adviesraad voor singles.
  • We gaan in overleg met de horecasector en het verenigingsleven om te voorzien in een single-vriendelijk aanbod (gemeenschappelijke tafels, geen of minder single-toeslag … ).
  • Alternatieve woonvormen die sociale contacten en gedeeld ruimtegebruik bevorderen en wonen betaalbaarder maken, ondersteunen we.
  • Er is aandacht voor singles op de werkvloer (zodat niet altijd de alleenwoner nachten, weekends en feestdagen op zich moet nemen …). De stad kan instaan voor infosessies die het belang hiervan onderstrepen.
  • We zijn alert voor het gebruik van uitsluitende taal in de stadscommunicatie en zorgen ervoor dat iedereen zich aangesproken voelt.
  • Alleenstaande ouders vormen een groep die het bijzonder moeilijk heeft. Zij verdienen extra aandacht. We voorzien een pakket aan maatregelen die de lasten voor deze groep verlichten, zoals automatische rechtenverkenning bij het inschrijven in de (Buitenschoolse) Kinderopvang.
  • Voor alleenstaanden is deelmobiliteit een goede manier om kosten te drukken. We zorgen voor een uitbreiding van de formules in Oostende, met niet enkel deelwagens, maar ook onder andere bakfietsen die handig zijn voor boodschappen in het centrum of het vervoer van kinderen.
  • We ondersteunen initiatieven en verenigingen in de strijd tegen eenzaamheid. We maken de sociale dienst voor ouderen nog meer kenbaar maar hebben ook specifieke aandacht voor toeleiding naar het verenigingsleven en het middenveld.
  • Met buurtgerichte ouderenzorg verzekeren we dat ouderen een plek in het midden van de samenleving en van het bruisende buurtleven behouden. Zo voorkomen we dat alleenstaande ouderen geïsoleerd raken. Hiervoor gaan we in gesprek met de thuiszorgactoren.

Meer ruimte voor ondernemers en minder regels

  • Onze ondernemers zorgen voor de bloei en de groei van onze mooie stad. Het Economisch Huis wordt meer dan ooit hun partner. Ze staan onze ondernemers en zelfstandigen bij in het uitbouwen van hun zaak. Het ondernemersloket is hiervoor belangrijk.
  • We verminderen de administratieve last voor ondernemers. We kiezen voor maximale vrijheid en minimale regels. We nemen alle belastingen en vergunningen onder de loep met een controleteam waar ook ondernemers in zetelen, en we vereenvoudigen waar mogelijk. Dit is een continu proces. Regels die oneerlijke concurrentie tegengaan behouden we uiteraard.
  • Beleving gaat hand in hand met shoppen. ‘Koop lokaal’ is een permanent aandachtspunt. We maken mensen bewust van de ecologische voetafdruk van online shoppen en de meerwaarde van ons lokaal aanbod.
  • We hebben een actuele database van lokale ondernemers die de stad kan aanschrijven voor overheidsopdrachten. We willen die ondernemers in de toekomst nog meer aanmoedigen om ook effectief mee te dingen. We vereenvoudigen overheidsopdrachten en splitsen op in kleinere percelen waar mogelijk, zodat ook kleinere ondernemingen kunnen intekenen.
  • Oostende is en blijft een belangrijke shoppingstad. We werken gerichte acties uit om het aanbod unieke winkels verder in de kijker te zetten. We waken hierbij over de diversiteit in het aanbod.
  • Het wegwerken van leegstand blijft een uitdaging. We houden rekening met tal van factoren zoals de bouwfysische realiteit, erfgoed en eigendomsstructuren. De stad stimuleert en ondersteunt elk initiatief voor wonen boven winkels om zo het stadscentrum te laten leven.
  • We stimuleren ambachten en kleinhandel in de binnenstad. We werken een pop-up plan uit waarbij leegstaande panden tijdelijk in gebruik genomen kunnen worden. Hiervoor brengen we eigenaars van panden in contact met ondernemers.
  • Leegstaande panden krijgen een nette invulling. De ramen zijn net en het pand wordt proper gehouden. We voorzien een QR-code met informatie over de verhuur of verkoop van het pand.
  • Markten in de wijken zijn een troef. We onderzoeken de mogelijkheid om wijkmarkten, zoals de boerenmarkt op Mariakerke en de markt op de Vuurtorenwijk, uit te breiden.
  • We zetten acties op poten om bakkers, slagers en kleine kruidenierszaken aan te trekken in de wijken van de stad. Hier speelt natuurlijk het spel van vraag en aanbod maar het Economisch Huis kan een faciliterende rol op zich nemen.
  • Oostende is een ondernemende stad, we hebben dan ook speciale aandacht voor zelfstandigen in nood. We voorzien voor hen ondersteuning, binnen de grenzen van wat mogelijk is.
  • Baanwinkels langs invalswegen maken deel uit van het Oostendse shoppingapparaat en zijn complementair aan de kleinhandel.
  • We erkennen dat sommige ondernemers het niet nauw nemen met de regels. Dat aanvaarden we niet. Dankzij SHOP-acties zijn er de voorbije jaren regelmatig acties ondernomen, er zijn heel wat PV’s opgemaakt en maatregelen genomen. Die acties zetten we onverminderd voort en drijven we op waar nodig. Een harde aanpak is hier op zijn plaats.
  • De uitstraling van de handelszaken langs de Torhoutsesteenweg – Mac Leodplein blijft een uitdaging die we niet uit de weg gaan. De renovatiegolf van bestaande, verouderde panden biedt kansen voor de komst van handelszaken die de buurt opnieuw doen leven. De eerste zaken openden reeds de deuren.
  • De heraanleg van de Alfons Pieterslaan zorgt voor een fijne straat met meer groen, brede wandelpaden, ruimte voor terrassen en rustpunten met zitbanken. De nieuwe invulling van het oude politiekantoor is belangrijk. De straat wordt hét centrum voor tewerkstelling in de stad.
  • Sociale economie blijft een belangrijke sector die we als waardevol beschouwen en ondersteunen.
  • Oostende is een toonaangevend centrum voor blauwe en circulaire economie en dronetechnologie. Deze sectoren zijn belangrijke motoren voor de toekomst. We zetten Oostende en de regio verder internationaal op de kaart. We promoten onderwijs en onderzoek in deze sectoren samen met kennisinstellingen, het maatschappelijke middenveld én bedrijven.
  • De haven en luchthaven van Oostende blijven belangrijke economische aantrekkingspolen. Voor beide zetten we in op diversificatie van activiteiten met aandacht voor duurzame ontwikkeling en circulaire economie.
  • We verankeren de werking van O.666 als toegankelijke, circulaire hub aan de Hendrik Baelskaai. We maken van het RUP Oosteroever een circulair, klimaatadaptief en innovatief maakdistrict. Een aantal organisaties vonden er ondertussen onderdak en bouwen er een inclusieve werking uit waar iedereen zich welkom voelt. Samen met eigenaar OVAM kijken we hoe O.666 een duurzame functie kan krijgen op de site.
  • We blijven het stadslandbouwproject in de Tuinen van Stene met zijn Biopluktuin en Voedselbos ondersteunen. We zetten nog meer in op milieu-, natuur-en landbouweducatie. We zetten de dialoog en kennisuitwisseling met onze bestaande landbouwbedrijven verder. De Voedselstrategie ‘Oostende Oogst’ wordt verder uitgerold met aandacht voor korte keten, voedselzekerheid en voedselverspilling.
  • We versterken de visserijsector door de ontwikkeling van interactieve, educatieve programma’s waarbij de vissersboten, de vismijn en de veiling betrokken worden en toegankelijk zijn voor het publiek. Ook workshops en bedrijfsbezoeken vergroten de kennis en dus de waardering voor de sector.
  • Dankzij onderzoek en ontwikkeling willen we de innovatieve technologieën en praktijken stimuleren die de visserij duurzamer en efficiënter maken, met respect voor de ecologische balans van onze zeeën. Hiervoor werken we samen met alle relevante actoren en kennisinstellingen.

De toekomst van de visserij ligt in de mix van traditie en innovatie. We ondersteunen onze vissers hierin waar mogelijk. We kijken ook naar onontgonnen potentieel op het vlak van vis en Noordzeeproducten.

Kwaliteitsvol wonen en aandacht voor erfgoed

  • Leegstand, onbewoonbaarheid en verwaarlozing van panden blijft onaanvaardbaar. We geven mensen kansen en tijd om hun pand in regel te stellen. Wanneer ze dit nalaten is handhaving de enige mogelijke piste.
  • We schakelen stadsmariniers in om leegstand, verwaarlozing en verkrotting te detecteren.
  • De multibelacties zetten we onverminderd voort totdat elke Oostendenaar een menswaardig onderkomen heeft.
  • We ondersteunen en faciliteren alternatieve woonvormen zoals cohousing, tiny houses, hamsterhuren en alternatief wonen voor jongeren. Op die manier vergroten we het aanbod voor singles en gezinnen. We bekijken ook de mogelijkheid om wooncoöperaties te stimuleren.
  • We hebben aandacht voor energiezuinigheid zodat de energiekosten minder doorwegen op het budget. We focussen ons op maatregelen voor energie-efficiëntie en renovatie, zoals renovatieleningen en het promoten van andere instrumenten die de hogere overheid aanreikt.
  • Het Autonoom Gemeentebedrijf Oostende zet een pandenfonds op. Op strategische plaatsen worden (erfgoed)panden aangekocht, gerenoveerd en terug in de markt gezet. Aan de hand van de ervaringen wordt een draaiboek met tips and tricks uitgewerkt.
  • Het recent opgerichte Woonloket speelt een prominente rol bij het ondersteunen van inwoners. We evalueren de werking en onderzoeken de mogelijkheid om de rol uit te breiden.
  • Oostende heeft een beperkte oppervlakte, wat hoogbouw op sommige duidelijk afgebakende plaatsen noodzakelijk maakt. Hoger bouwen kan als er toegevoegde kwaliteit is, zoals extra openbare ruimte met meer groen. Een hoogbouwnota wordt opgemaakt, om met een heldere visie het vergunningenbeleid te kunnen toepassen.
  • We waken over een divers woonaanbod via de kwaliteitseisen opgelegd in de stedenbouwkundige vergunning. Het wordt onmogelijk om bijvoorbeeld een appartement te bouwen met twaalf dezelfde entiteiten met één slaapkamer. We kiezen voor een mix van woningen en bewoners.
  • We ontwikkelen een visie rond vakantiewoningen voor de hele stad die toelaat om de rol van toeristische centrumstad te vervullen zonder bijkomende druk op de woonprijzen voor zij die hier effectief willen wonen.
  • De woonsituatie van senioren brengt uitdagingen met zich mee. Vaak zijn woningen niet aangepast aan levenslang wonen. Ook het aanwezige comfort ontbreekt soms. Leeftijdsvriendelijk en betaalbaar (blijven) wonen in een aangepaste, conforme woning is een werkpunt. In nieuwbouwprojecten en waar haalbaar ook in vernieuwbouw van meergezinswoningen, leggen we toegankelijkheidscriteria op en wordt de installatie van een lift aangemoedigd.
  • Bij de invulling van (grote) panden denken we samen met eigenaars out-of-the-box. Het samenbrengen van verschillende functies onder één dak kan het gebouw en de omgeving een extra boost geven. Door herbestemming kunnen panden zoals kerken of leegstaande bedrijfsgebouwen echte parels in de stad worden.
  • Wanneer we de kans krijgen – door bijvoorbeeld grootschalige vervangbouwprojecten – zetten we maximaal in op zuurstof geven aan drukke buurten, dit kan door meer groen te voorzien of op een andere manier ruimte terug te geven aan de omwonenden.
  • Oostende behaalde reeds lang het bindend sociaal objectief. Dat wil zeggen dat onze stad de opgelegde doelen op het vlak van sociale woningen bereikt heeft. Dit is voor ons geen maximum maar een minimum. De voorbije jaren werden alle mogelijkheden aangegrepen om bijkomende sociale woningen te bouwen. Dat blijven we doen.
  • Naast nieuwbouw is ook renovatie belangrijk. Het bestaand sociaal patrimonium wordt gerenoveerd – waar mogelijk – om te voldoen aan de kwaliteitseisen op het vlak van wonen.
  • Woonsprong is een partner van de stad. We verwachten de naleving van de voorwaarden op het vlak van taal en eigendomsbezit in het buitenland. Misbruik sluiten we maximaal uit, zodat mensen die rechten hebben die effectief kunnen uitputten.
  • De aanpak van dak- en thuisloosheid vereist een bovenlokale aanpak. Naar analogie met de woonmaatschappij, pakken we deze problematiek regionaal aan. Oostende heeft als centrumstad een aantrekkingskracht. 49 procent van de mensen die gebruik maken van het doorgroeihuis komt uit de regio. Ook een intersectorale aanpak is nodig. Met het oog hierop is een (regionale) coördinator dak- en thuisloosheid te overwegen.
  • We bestendigen en versterken de werking van het doorgroeihuis en stemmen af met de buurgemeenten. We blijven inzetten op housing first waarbij langdurig daklozen de nodige rust krijgen om te timmeren aan hun weg en problemen op het vlak van gezondheid, mentale gezondheid en/of verslaving aan te pakken.
  • We zijn niet blind voor het feit dat een groep mensen niet beschikken over de nodige wooncompetenties en er ook vaak een verhoogde nood is aan begeleiding (verslavingsproblematiek, psychische problematieken, … ). De problematiek van de wachtlijsten is groot. Het is wachten op antwoorden van hogere overheden. Ondertussen zetten we maximaal in op ondersteuning van deze groep mensen. We zetten bijkomend in op crisisopvang.
  • We organiseren infosessies voor inwoners in een meer kwetsbare leefsituatie samen met alle relevante sociale partners.
  • De Erfgoedcel binnen de stadsadministratie breidt haar werking uit en zet Oostende op weg naar een volwaardige erfgoedgemeente. We brengen de liefde voor erfgoedelementen in panden over op (nieuwe) eigenaars zodat ze met oog voor detail hun panden kunnen behouden én renoveren in een hedendaagse context.
  • Oostende voert een toekomstgericht erfgoedbeleid waarbij afbraak een allerlaatste optie is. We gaan 100% voor erfgoed met een toekomst waarbij herbestemming centraal staat. Renoveren en behoud staan niet haaks op elkaar. We zijn ons bewust van de actuele eisen op het vlak van woonkwaliteit en energiezuinigheid van woningen. Dit integreren we maximaal in het erfgoedbeleid.
  • We screenen onze stad en actualiseren de bestaande locuslijst. Tegen verwaarlozing, verkrotting en leegstand van erfgoedpanden treden we streng op.
  • We begeleiden en ondersteunen eigenaars van iconische cafégebouwen in hun vraag naar een eventuele bescherming.
  • We bekijken de mogelijkheden voor intensiever gebruik, hergebruik en herbestemmen van kerken in samenspraak met de kerkbesturen.
  • De renovatie van het Thermae Palace is een dossier dat al meer dan 20 jaar aansleept. Verschillende stadsbesturen beten er hun tanden op stuk. Er ligt eindelijk een oplossing voor, waarin PMV en Restotel de renovatie financieren. Het is duidelijk dat de Oostendenaar geen extra bebouwing wil om het plaatje financieel te doen kloppen. Als Trots op Oostende in de volgende legislatuur mee aan het roer zit, zullen we  geen omgevingsvergunning goedkeuren voor een woonblok op de site. Het volledige terrein moet geherwaardeerd worden tot een prachtig erfgoedpark: een onthard, vergroend geheel van de Wellington tot aan de Venetiaanse gaanderijen inclusief de site van het Oude Zwembad. We kijken nu naar Vlaanderen voor extra financiering. We mogen geen tijd meer verliezen.

Nederlands leren voor integratie

  • Migratie én integratie noemen we in één adem. We verwachten dat elke nieuwkomer zich integreert in onze samenleving, we zorgen ervoor dat iedereen de kansen krijgt om dit te doen.
  • Slogans als ‘grenzen dicht’, ‘stop aan de migratie’ … klinken populair. Migratie is echter geen kraan die je open of dicht draait. Migratie is een realiteit. We erkennen dat de instroom van nieuwe mensen uitdagingen met zich meebrengt en durven dit te benoemen. Wij kiezen voor een aanpak van deze uitdagingen, niet voor het demoniseren van mensen met een andere afkomst. Het is de toekomst die telt, niet de afkomst.
  • Met 134 nationaliteiten hebben we een diverse stad. Een goede kennis van het Nederlands is alles, het is een basisvoorwaarde om volwaardig deel uit te maken van onze samenleving. We verwachten van alle inwoners dat ze Nederlands leren.
  • Als lokale overheid werken we de drempels voor het volgen van Nederlandse lessen zo veel mogelijk weg. We zijn ons bewust van het feit dat het aanbod aan taallessen soms de vraag niet kan volgen. We voorzien opleidingen en doen beroep op vrijwilligers en buddy’s. Met bedrijven gaan we in overleg om taallessen op de werkvloer aan te bieden.
  • We leveren extra inspanning om vrouwen te bereiken. Daarom kiezen we voor een project in samenwerking met AZ Oostende, artsen en verpleegkundigen die vrouwen mee toeleiden tot het leren van Nederlands en zo ook richting de arbeidsmarkt.
  • Participatie aan kleuteronderwijs is heel belangrijk. Zeker wanneer het gaat over leerlingen met een migratieachtergrond. We erkennen dat kennis van de Nederlandse taal prioriteit is.  We zetten in op taalbadklassen in het basis- en kleuteronderwijs zodat ook jonge kinderen snel Nederlands leren. Zo verkleint de kans op schoolmoeheid later.
  • De inzet van brugfiguren in de kinderopvang, het kleuter-, lager en secundair onderwijs is van onschatbare waarde voor elke leerling en dus ook voor leerlingen met een migratieachtergrond. We blijven onze brugfiguren ondersteunen.
  • We zorgen voor betere ondersteuning van anderstalige leerlingen, onder andere door meer aandacht voor Basiseducatie na Onderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (BENO).
  • De Paas- en zomerscholen zijn een vaste waarde in Oostende. Momenteel zijn ze gericht op anderstaligen, we trekken dit open naar alle leerlingen uit Oostende met een leeruitdaging. Zij krijgen de kans om eventuele hindernissen te overbruggen. Dit bevordert bovendien de integratie van anderstaligen bij de jeugd.
  • Ook voor volwassenen zorgen we voor een aanbod aan oefenkansen Nederlands tijdens de schoolvakanties.

Om nieuwkomers te bereiken werken we met ‘toeleiders in diversiteit’ vanuit de gemeenschap. Voor mensen die nieuw zijn, en de Nederlandse taal nog niet helemaal kennen, is het moeilijk om de weg te vinden in een stad met bijhorende wetten, rechten, plichten en administratie. Deze ‘toeleiders in diversiteit’ informeren en motiveren mensen om zo snel als mogelijk de weg richting integratie in te slaan. Zij gaan kordaat te werk.

Veilige en nette stad

  • We zijn aandachtig voor specifieke uitdagingen op het vlak van veiligheid. De veiligheid verder verhogen en het onveiligheidsgevoel verlagen is een prioriteit.
  • We hebben fors geïnvesteerd in de politie, met 35 extra personeelsleden, meer camera’s, 64 bodycams, strandpolitie in de zomer met strandbuggy’s, nieuwe technologie om cybercriminaliteit aan te pakken, enz. We blijven verder investeren in de veiligheid van elke Oostendenaar.
  • Er komen nieuwe wijkkantoren waardoor de wijkpolitie zichtbaarder en bereikbaarder is. Waar mogelijk ontlasten we de wijkpolitie van administratieve taken zodat ze nog meer de straat op kunnen.
  • De voorbije jaren heeft de strandreddingsdienst een ware metamorfose doorgemaakt: een hoofdpost, samenwerking met de strandpolitie, digitale tool én opvangpunt voor verloren gelopen kinderen, mobiele EHBO-dienst, een eigen strandwagen, een jetscooter, extra personeel, een objectieve sollicitatieprocedure… Ook de komende jaren blijven we de strandreddingsdienst verder professionaliseren en het jonge team ondersteunen.
  • Oostende is niet vrij van drugs – geen enkele stad is dat. We gaan aanklampend te werk samen met de straathoekwerkers, politie en uitbaters.
  • Bij herhaaldelijke en felle overlast schrikken we niet terug om een plaatsverbod op te leggen. Niet alleen in de uitgaansbuurt maar ook op andere locaties weren we zo herrieschoppers.
  • Met Trots op Oostende schakelen we een versnelling hoger in de strijd tegen sluikstorten met een sterkere repressieve aanpak. We zetten hiervoor gemeenschapswachten en gemeentelijke vaststellers in. We zoeken een oplossing om nog strenger te handhaven tijdens de piekmomenten in de zomer.
  • Het aantal sluikstortcamera’s wordt verhoogd voor meer controle. Personen die betrapt worden krijgen een GAS-boete of een werkstraf, waarbij ze bijvoorbeeld met de reinigingsdienst mee aan de slag gaan om hun fouten in te zien.
  • Ook jongeren blijven we op hun verantwoordelijkheid wijzen via het UNDO-project. Ouders worden hier actief bij betrokken.
  • We blijven verder investeren in afvalstraten zoals bijvoorbeeld aan de bibliotheek en digitaliseren de betalingswijze. Steeds meer mensen ervaren de meerwaarde van deze vorm van gescheiden afvalinzameling. Ze zijn een belangrijk element in de strijd voor een nettere stad.
  • We kiezen voluit voor nachtelijke huisvuilophaling gedurende 6 maanden in het jaar. Meeuwen zijn dan minder actief en dat zal ertoe leiden dat we ‘s morgens ontwaken in een nettere stad.
  • We blijven de compostpaviljoenen in de wijken promoten. Ook de centrumophaling van compost/GFT behouden we.
  • We gaan voor propere goten en mooie voetpaden. Hiervoor werken de stadsdiensten en de bewoners nauw samen. Elke inwoner is verantwoordelijk voor het onderhoud van het voetpad voor zijn/haar woning. Naar analogie met sneeuwruimen, zetten we voor hulpbehoevende Oostendenaars een systeem op punt waarbij ze hulp kunnen inroepen.

We voeren de strijd tegen fietsdiefstallen verder op. Fout of hinderlijk geparkeerde fietsen worden systematisch verwijderd en er zijn geregeld acties tegen zwerffietsen.

Klimaatrobuust en toegankelijk openbaar domein

  • We screenen de volledige stad. Welke straten moeten dringend heraangelegd worden? Welke voetpaden verlaagd? Welke fietspaden vernieuwd? We bouwen samen met de Oostendenaars aan een toegankelijke stad voor iedereen.
  • We investeren in leeftijdsvriendelijke infrastructuur en zorgen voor extra rustplaatsen op het openbaar domein. Door extra zitbanken te voorzien, creëren we niet alleen rustpunten voor senioren en mensen die moeilijker te been zijn, maar dragen we ook bij aan een aangenamer en toegankelijker stadscentrum voor iedereen.
  • In de afgelopen zes jaar is er meer dan 40.000 m² aan voetpaden vernieuwd. Maar het werk is zeker niet af, daarom pleiten wij voor een voetpadenplan waarin alle voetpaden in kaart worden gebracht, met speciale aandacht voor het centrum. Vervolgens worden de voetpaden volgens prioriteit aangepakt. Voor mensen die slecht te been zijn, ouderen, mensen met een beperking en ouders met kinderwagens zijn toegankelijke voetpaden een essentiële noodzaak.
  • De omgeving van Cultuurcentrum De Grote Post wordt heraangelegd met aandacht voor extra terrassen voor de horeca-en handelszaken, extra groen en zitbanken. Zo wordt het een leuke plek om te vertoeven.
  • We vergroenen onze stad volgens de 3-30-300 regel. Elke woning heeft nood aan 3 zichtbare bomen, 30% ‘klimaatgroen’ in zijn omgeving en toegankelijk groen op 300 meter. We zetten daarbij maximaal in op toekomstbomen, die de ruimte krijgen om te groeien en vooral voor voldoende schaduw zorgen. We kiezen uiteraard voor boomsoorten met meerwaarde voor de biodiversiteit en voor gelaagde bos-en parkranden.
  • We waarderen onze bestaande parken op, werken verharding weg en creëren nieuwe groene zones in de wijken waar de impact van klimaatopwarming het grootst is zoals het centrum, Westerkwartier of de Vuurtorenwijk. Zo brengen we de natuur terug in de stad en maken we ook ruimte voor water. Het klimaatadaptatieplan en het wilde bijenplan, opgemaakt door Natuurpunt, vormen hierbij de leidraad.
  • We koesteren de robuuste natuurgebieden die onze stad omringen en dragen er zorg voor. De verduining op de stranden wordt verdergezet en we maken werk van een globaal plan rond groene infrastructuur. We verbinden strand, duinen, polders en Stadsrandbos met andere groenelementen (parken, pleinen en plantsoenen) in de stad. Door aaneengesloten leefgebieden en groene structuren te creëren kunnen planten- en diersoorten zich vestigen en herstellen.
  • In en rond de eigen stadsgebouwen voorzien we nest- en groeikansen voor dieren en planten zoals zwaluwen. Natuurinclusief bouwen herstelt de (stads)biodiversiteit en brengt de stad tot leven.
  • We werken de natuurinrichting rondom het Ensorkerkje af en herstellen het landschap met zijn unieke duin-polderovergang.
  • We ondersteunen erkende natuurverenigingen en -organisaties bij de aankoop van natuurgronden, zetten in op natuurbeheerplannen en kopen als stad ook gronden aan voor de uitbreiding van het Stadsrandbos en het behoud van ons uniek polderlandschap. We hebben prioritair aandacht voor gronden die bijdragen tot het realiseren van het Groen Lint rondom Oostende. De afgelopen legislatuur kwam een subsidiereglement voor de aankoop van natuurgebied, we zetten hier blijvend op in en voorzien hiervoor de nodige budgetten.
  • We blijven inzetten op het duurzaam beheer van ons Stadsrandbos samen met de medewerkers van Buitengoed vzw. We zorgen voor herstel, behoud en ontwikkeling van de natuurlijke omgeving, met ruimte voor speelnatuur.
  • We zetten verder in op extensief maaibeheer. Door openbaar groen op een ecologische manier te beheren, verhogen we de biodiversiteit (wilde bijen, vlinders en andere insecten én betere planten en bloemen) en zorgen we ervoor dat de aarde beter bestand is tegen droogte. Extensief beheer wil zeggen dat men minder, maar ook veel efficiënter gaat maaien. Zo kiezen we waar mogelijk voor vaste planten i.p.v. eenjarigen, voor beplanting in volle grond i.p.v. in bloembakken en voor groenere begraafplaatsen.
  • We blijven ook inzetten op exotenbestrijding, vooral in het Stadsrandbos en de kustduinen om andere waardevolle en inheemse soorten te beschermen.
  • We werken verder aan bewustwording rond de gevolgen van te veel verharding. Ontharden zorgt voor meer natuur, minder wateroverlast en meer biodiversiteit. Dit is een uitdaging die we samen aangaan.
  • We ondersteunen élke actie, groot of klein, om het openbaar én privaat domein verder te ontharden. Daarbij promoten we geveltuintjes en groendaken bij inwoners en komt er maximaal ruimte voor bomen, struiken, microbosjes, waterinfiltratievoorzieningen, spelelementen en zitbanken. Bij aanleg of heraanleg van straten en pleinen wordt bekeken of de riolering kan ontkoppeld worden, zodat het regenwater/oppervlaktewater via wadi’s kan insijpelen in de ondergrond.
  • De meest kwetsbare plekken voor wateroverlast, hitte en droogte pakken we eerst aan – bijvoorbeeld met rioleringswerken of door versneld te vergroenen. Dankzij de analyse in ons klimaatadaptatieplan weten we heel goed waar te beginnen.
  • Voldoende kwalitatief grondwater is nodig voor mens en milieu. Ook onze natuur heeft grondwater nodig. Via de acties bepaald in het hemelwater-en droogteplan én het klimaatadaptatieplan vullen we onze grondwaterreserves versneld aan.
  • Veel scholen in Oostende hebben grote verharde oppervlaktes met weinig groen. We willen de komende jaren inzetten op het vergroenen en kindvriendelijk inrichten van tien groene en waterrijke speelplaatsen. Dit vermindert risico’s op hittestress, bevordert biodiversiteit, en biedt kansen voor bijkomende infiltratie. Met de groene speelplaats geven we aan alle kinderen ongeacht hun sociale startpositie toegang tot een gezonde, natuurrijke en klimaatrobuuste speelomgeving.
  • Ook bedrijven moedigen we aan om werk te maken van een milieu- en klimaatvriendelijke omgeving. De nieuwe Europese regelgeving rond duurzaamheid bij bedrijven biedt zeker mogelijkheden rond innovatieve financiering. We werken nauw samen met onze bedrijven om de omslag te maken naar efficiënte en duurzame bedrijfsgebouwen.
  • We kiezen voor ontharding en vergroening van de pleinen in het centrum van de stad met aandacht voor terrassen van horecazaken, markten en evenementen. Pleinen in de wijken worden opnieuw echte ontmoetingsplekken.
  • We blijven ons eigen stedelijk patrimonium aanpakken, maken onze gebouwen energiezuiniger en geven ze een duurzame make-over. Naast het terugdringen van het energieverbruik binnen de stadsgebouwen zetten we ook de beschikbare daken in voor de productie van zonnestroom.
  • De Stad faciliteert de verdere uitbouw van het warmtenet. Vandaag levert het warmtenet duurzame warmte aan heel wat bedrijven, het ziekenhuis, appartementen in de omgeving van het station en het Stadhuis. We gaan voor een uitbreiding van het warmtenet doorheen de stad.
  • We zetten de acties uit het klimaatplan onverminderd voort. We blijven inzetten op renovatiebegeleiding bij particuliere woningen en appartementen. Het Energiehuis blijft een open huis waar inwoners kunnen aankloppen voor alle informatie omtrent energiepremies en -leningen. We willen burgerparticipatie in hernieuwbare energieprojecten verder promoten en stimuleren.

Culturele trekpleister

  • De stad neemt een duidelijke regierol op voor wat betreft cultuur, waarbij ze niet concurreert met de bestaande onafhankelijke cultuurhuizen. De dienst cultuur zet in op het afstemmen en coördineren van het diverse aanbod.
  • De Venetiaanse Gaanderijen worden als expositieruimte ingezet om mensen nieuwe vormen of uitvoerders van cultuur te leren kennen. We kijken verder dan de huidige gekende exposities, en durven ook op dit domein onze superdiversiteit omarmen.
  • Het Cultuurcentrum De Grote Post is uitgegroeid tot een echt paradepaard met een aantrekkingskracht tot ver buiten de grenzen van de stad. We blijven de cultuurtempel structureel ondersteunen in haar werking en zetten nog meer in op toegankelijkheid en bereikbaarheid voor elkeen, inclusief verenigingen.
  • Het Kursaal wordt grondig gerenoveerd waardoor de grote zaal nog meer mogelijkheden zal bieden.
  • We willen naast meer repetitieruimtes voor (jonge) bands ook meer ruimtes voor creatieve makers en kijken met verschillende cultuurpartners voor de realisatie van een echte fysieke,  artistieke hub. We ontwikkelen een atelierbeleid, in samenwerking met AG Oostende. We werken richting een structureel aanbod maar kijken even goed naar leegstaande panden of tijdelijke invullingen.
  • We blijven niches en kansen opzoeken. Zo werden het podcastfestival, het non-fictie boekenfestival, de fotobiënnale… voltreffers. Oostende wil meer van dat.
  • Oostende is een stad van festivals. We blijven onze eigen traditionele evenementen en festivals zoals de Paulusfeesten, Theater Aan Zee, het Filmfestival… ondersteunen.
  • Partners uit de socioculturele sfeer, jeugdhuizen, kleine onafhankelijke initiatieven, pop-up initiatieven… hebben een betekenisvolle rol te spelen in Oostende. Ze versterken elkaar, versterken de jeugd, de senioren en de stad. We ondersteunen deze verenigingen maximaal op administratief en organisatorisch vlak.
  • De UiTPAS blijven we in de kijker zetten, zeker met het uitgebreide aanbod in de regio. Hiermee betrekken we meer mensen bij het diverse aanbod dat onze stad rijk is.
  • Heel wat artiesten vinden de weg naar Oostende. We maken hen cultuurambassadeurs om zo de uitstraling van de activiteiten te vergroten en deelname aan ‘cultuur’ toegankelijk te maken.
  • We maken een beheersplan op voor culturele infrastructuur en koppelen hier een groeitraject aan vast. Locatiedelen en intensieve samenwerkingen maken deel uit van dit traject.
  • Ons cultureel aanbod is iets waar we trots op zijn. Elke Oostendenaar kan hier ambassadeur van zijn. We bouwen een Oostende-reflex in, zodat elke inwoner deel kan uitmaken van onze toeristische en culturele evenementen.
  • We willen elke maand één dag de Oostendse musea gratis toegankelijk maken voor Oostendenaars.

Internationale verankering

  • Internationale solidariteit dragen we hoog in het vaandel. Via onze stedenbanden krijgen we een blik op de wereld: Banjul, Ostende en Monaco. De komende jaren willen we blijven samenwerken met partners in onze zustersteden met een focus op kennisuitwisseling rond klimaatverandering, kustbescherming maar ook cultuur.
  • De stedenband met Banjul wordt bestendigd met een focus op ‘ownership’, structurele initiatieven en het versterken van de actoren ter plaatse.
  • Met Oostende in Argentinië en Monaco bouwen we de culturele band verder uit. Ook hier is  samenwerking met de jeugd belangrijk. We betrekken hen bij het versterken van de band.
  • We willen één adviesraad creëren waarbij we de stem van nieuwkomers, gemeenschappen of groepen in Oostende samenbrengen met die van solidaire Oostendenaars actief in het globale zuiden. We ondersteunen hen bij hun projecten en denken na over efficiënte samenwerking met organisaties en partners in het globale zuiden.
  • We zetten verder in op een beleid van herinneringseducatie met het traject ‘Koloniale Sporen’ en ‘Struikelstenen’. Hiervoor werken we samen met verschillende Oostendse scholen en het maatschappelijke middenveld. Het is meer dan ooit belangrijk dat het verleden in een correcte context wordt geplaatst en dat kinderen en jongeren over gevoelige onderwerpen respectvol met elkaar in gesprek gaan.
  • Oostende heeft de voorbije jaren zijn eerste stappen gezet binnen het stedennetwerk Eurocities. Dat heeft voor de stad zeker positieve effecten zoals inspiratie voor stedelijke ontwikkeling op verschillende beleidsdomeinen of toegang tot informatie over acties en subsidies van Europa die relevant zijn voor Oostende, als kust-en centrumstad. We blijven hierop inzetten en profileren ons verder als groeiende speler van kennis en actie rond duurzame stedelijke ontwikkeling.
  • We verdedigen mensenrechten en het internationaal recht in al onze contacten.

We kiezen voor producten en leveranciers die eerlijke handel nastreven in ons stedelijke aankoopbeleid met bijzondere aandacht voor die producten waarvan de basisgrondstoffen buiten Europa geteeld worden zoals suiker, cacao, thee en koffie.

Verblijfstoerisme troef

  • We zijn trots dat Oostende een geliefde bestemming is voor bezoekers uit binnen- en buitenland. We blijven kiezen voor evenementen die verblijfstoerisme stimuleren en ook de meerwaardezoekers én Oostendenaars kunnen bekoren. We willen pionier blijven. Het podcast-, non-fictie-boeken en garnaalkrokettenfestival waren voltreffers. Vaste waarden als Theater aan Zee, het Kursaal en het filmfestival zijn niet meer weg te denken.
  • Toerisme brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee, die willen we aanpakken. We zeggen nee tegen massatoerisme, maar streven naar kwaliteitsvol verblijfstoerisme.
  • We focussen op evenementen in het laagseizoen om voor zo veel mogelijk spreiding te zorgen.
  • Als Stad aan Zee, met een gemakkelijke treinverbinding, worden we tijdens échte zomerse dagen overspoeld. De druk en de overlast die dat met zich meebrengt, overstijgt de capaciteiten van onze stad en onze diensten. Te veel extra treinen naar Oostende op de warmste zomerdagen zorgen voor een te grote toevloed van dagtoeristen. We gaan hierover in overleg met de NMBS.
  • We vragen politieversterking uit het binnenland voor het hoogseizoen, net zoals onze politie andere zones ondersteunt.
  • Crowd control blijft een must in de zomer.
  • We houden ons maritiem erfgoed zoals de Mercator en de Amandine in ere en blijven het openstellen voor bezoekers en Oostendenaars.
  • Wie in Oostende woont of verblijft, kiest vaak voor de combinatie van ruimte en rust aan zee in combinatie met de faciliteiten van een échte stad. We begrijpen dat activiteiten en evenementen overlast met zich meebrengen, daarom zorgen we voor maximale spreiding over de stad en gaan we altijd in dialoog met omwonenden en handelaars.
  • We zoeken naar een geschikte locatie voor kampeerautoterreinen. Dit is in onze stad geen evident verhaal. Moeilijk gaat ook. Indien nodig gaan we hiervoor in gesprek met private partners.
  • Het kindvriendelijke karakter van Mariakerke en Raversijde blijven we in de verf zetten zonder het rustige karakter van deze stranden in gevaar te brengen.
  • De strandbars geven iedereen een vakantiegevoel. Ze zijn een troef voor de stad en zorgen samen met de permanente horecazaken voor een vakantiegevoel. Er is momenteel een goed evenwicht en dat willen we behouden.
  • Strandbars en surfclubs zijn en blijven maximaal bereikbaar met de rolstoel.
  • Onze groene gordel promoten we nog meer zodat we toeristen over onze stad beter kunnen spreiden. We zetten groen Oostende ook meer in de verf bij eigen inwoners. Er zijn veel verborgen, ongekende schatten. Het krekengebied is hier een voorbeeld van. Met respect voor de rust in de buurt zetten we in op duurzaam toerisme in dit groene stukje Oostende.
  • Een actueel toilettenplan met propere en toegankelijke openbare toiletten is een absolute must in een stad als Oostende. Naast de nieuwe volautomatische toiletten op diverse locaties in de stad, behouden we ook de bemande toiletten en zorgen voor aangepaste infrastructuur.
  • In 2024 werd er geïnvesteerd in het plaatsen van een nieuwe duurzame omkleedruimte met douches op het Groeistrand. We breiden dit uit naar andere strandlocaties.

Ruimte voor kinderen en jongeren

  • We zetten volop in op multifunctionele gebouwen met plaats voor kinderopvang, buitenschoolse kinderopvang en jeugd-en vrijetijdsverenigingen. Met open groene ruimte in verbinding met de wijk.
  • De nieuwbouw aan site Wiegelied in de wijk Mariakerke start eind 2024. Naast kinderopvang krijgen ook KSA Oostende, Chiro Mariakerke en Quasar er hun plek. Op de site van de Schaperije (Wijk Conterdam) komt naast kinderopvang ook plek voor Arktos en Chiro Kadam. En op de site van ‘t Bosjoenk (wijk Centrum) komt er eveneens kinderopvang maar ook een fuifzaal en repetitieruimtes voor (jonge) bands, en krijgt Jongerenmuziekcentrum OHK zijn plek. Zo bieden we eindelijk een duurzame oplossing voor het ‘infrastructuurvraagstuk’ waar jeugdbewegingen en jongerenorganisaties al decennialang voor op tafel kloppen.
  • Op termijn kan elke jeugdbeweging zijn werking uitbouwen in hedendaagse gebouwen die voldoen aan al hun noden.
  • Oostende is sinds jaar en dag dé plek waar skaters thuis zijn. Dat willen we hier verder verankeren, omdat skaten niet enkel een (Olympische) sport is maar ook zorgt voor ontmoeting tussen jongeren. Dit moet vertaald worden in betere infrastructuur en een aangepaste aanleg van het openbaar domein.
  • We blijven investeren in de Velodroom als hang-en-ontmoetingsplek. Verschillende generaties voelen er zich thuis. We investeren in toiletten en waterfonteinen in de buurt van de Velodroom. We maken een masterplan op voor de infrastructuur op de site en kijken samen met de jeugdbeweging die er nu onderdak heeft hoe we de site optimaal kunnen inrichten. We kijken voor een groene verbinding met de site ‘t Bosjoenk.
  • De nieuwe fuifzaal in Bosjoenk staat op de planning, in hedendaagse en energiezuinige infrastructuur zodat de overlast voor omwonenden tot een minimum beperkt blijft.
  • De kindergemeenteraad zetten we verder. De betrokkenheid van de jeugd bij het bestuur zorgt voor een grotere bewustwording van jongeren. Ze denken na over hoe de stad nog beter kan.
  • Jongeren tellen mee, daarom leggen we regelmatig ons oor te luister bij jeugdorganisaties, scholen… De stedelijke jeugdraad wordt meer dan ooit partner in het beleid.
  • Kinderen en jongeren hebben een eigen plek nodig, zo houden we hen aan boord. Samen met het jeugd(welzijns)werk creëren we toegankelijke hangplekken en zorgen we dat jongeren zich hier thuis voelen en steun vinden.
  • Het onderwijs is een belangrijke partner van de stad. Schoolteams zorgen niet alleen voor kennisoverdracht en het aanleren van vaardigheden maar ook voor de ontwikkeling van alle jongeren als mens in onze samenleving. Als stad is het onze taak scholen te ondersteunen in die opdracht.
  • Schooluitval blijft een probleem in Oostende. Ondanks de inspanningen die geleverd worden verlaten nog te veel jongeren de schoolbanken zonder diploma. In samenwerking met het middenveld en het Economisch Huis zorgen we voor snuffelstages, extra vorming en een aanbod op maat van specifieke hulpvragen voor jongeren. Op die manier kunnen ze alsnog naar opleiding, vorming of onmiddellijk naar tewerkstelling toegeleid worden.
  • Scholen worden armoedevaardig gemaakt. We investeren verder in vorming voor scholen en training voor de interne medewerkers zodat zij blijvend scholen kunnen ondersteunen op dit vlak.
  • We binden structureel de strijd aan tegen lege en ongezonde brooddozen, hand in hand met de scholen en externe partners.
  • We evalueren de brugfigurenwerking samen met de scholen en zorgen ervoor dat elke school met zorgnoden de nodige ondersteuning krijgt, hetzij met een vaste brugfiguur, hetzij via een vlinderbrugfiguur om het schoolbeleid te ondersteunen.
  • We blijven aandacht besteden aan de as onderwijs-ondernemen. Niet enkel via duaal leren, werkplekleren en stageplaatsen, maar ook via de afstemming van het onderwijsaanbod en de noden van de stad. We zetten in op een netwerk van praktijkervaring en industriecontacten. We hebben ook aandacht voor het creëren van aangepaste stageplekken voor jongeren met autisme, adhd en andere neurodiverse aandoeningen.
  • Het kunstonderwijs in Oostende is troef. We stimuleren de toeleiding en wakkeren creatieve geesten aan om zich te ontplooien.
  • Op het vlak van kinderopvang hebben we de afgelopen jaren de regierol vanuit de stad stevig in handen gehouden en dat blijft nodig. We willen de komende jaren extra kinderopvangplaatsen in Oostende.
  • We nemen alle opvanginitiatieven in de stad mee, zowel stedelijk als niet-stedelijk, en leggen de lat hoog met een doordacht beleid om eerlijke kansen voor alle kinderen te garanderen.
  • We blijven investeren in kwalitatieve, toegankelijke en betaalbare kinderopvang. Bij de stedelijke initiatieven houden we vast aan onze kindbegeleider-ratio van 1 op 6 kinderen. De norm in Vlaanderen ligt op 1 begeleider per 9 kinderen.
  • We bouwen verder op het beleid van de voorbije jaren met brugfiguren kinderopvang en extra ondersteuning voor niet-stedelijke kinderopvang (investeringssubsidies, opleiding, inzet brugfiguren, EHBO-opleidingen…) want hierdoor kunnen we extra plaatsen realiseren in Oostende.
  • We zetten verder in op hedendaagse infrastructuur voor de Buitenschoolse Kinderopvang (BKO) en kunnen op die manier de BKO flexibel organiseren. Met verschillende locaties verspreid in de wijken van de stad kan iedereen na school en tijdens weekends en schoolvakanties de kinderen op een toegankelijke en bereikbare locatie brengen en afhalen.
  • We creëren een nieuwe plek voor kinderopvang op de site van de Vrije Basisschool in de Kasteelstraat in Zandvoorde en creëren er een mooie, groene buitenruimte geconnecteerd met het nabije Stadsrandbos.
  • We zetten niet alleen in op extra plaatsen in de (Buitenschoolse) Kinderopvang, maar ook op kwalitatieve en inclusieve opvang, op samenwerking met de scholen en we gaan voor een optimale uitvoering van het BOA-decreet zodat elk kind maximale ontplooiingskansen krijgt.
  • Het proefproject waarbij de samenwerking tussen de centrumscholen en de buitenschoolse kinderopvang werd versterkt evalueren we. Uitbreiding naar andere wijken behoort tot de mogelijkheden.
  • We blijven resoluut het engagement onderschrijven van “Generatie Rookvrij” en breiden de locaties waarbij een rookverbod geldt uit naar alle locaties waar kinderen en jongeren komen. Op die manier willen we het kopieergedrag de wereld uithelpen en roken een halt toeroepen bij de volgende generatie.

 

Even lang sporten

  • De Noordzee biedt heel wat uitdagingen voor watersporters. We zetten alles op alles voor het uitvoeren van een masterplan rond watersportinfrastructuur. Zowel op het sportstrand als op Oosteroever, investeren we samen met de clubs in nieuwe hedendaagse infrastructuur met publieke toiletten en toegankelijke douches.
  • Clubsport is belangrijk en sportclubs moeten ten volle worden gesteund, maar we blijven verder ook investeren in onze openbare sportvelden en in gratis sportinfrastructuur.
  • We zijn trots op ons sporterfgoed en onze rijkgevulde sporthistorie en eren op gepaste wijze onze helden.
  • Er moet gedacht worden aan een investeringsfonds voor sportclubs die zelf infrastructuur willen uitbouwen. De stad kan niet alles voorzien. Die clubs kunnen dan aan een renteloze lening hun gebouw onderhouden, vernieuwen of uitbouwen.
  • We verzekeren de komst van een nieuw hockeyterrein in onze stad.
  1. We blijven ons zwembad gratis ter beschikking stellen aan de Oostendse scholen en aan de jeugdwerking van de zwemclubs. Kunnen zwemmen is voor ons een must en we willen de scholen stimuleren om zwemlessen te blijven opnemen in hun lessenpakket.
  2. We bouwen het sportstrand verder uit. De afgelopen jaren kon de Oostendenaar genieten van een gratis sportaanbod op het sportstrand tijdens de zomermaanden, dit zetten we verder. Zo zorgen we ervoor dat sport toegankelijk is voor zij die zich niet willen binden aan een club. Tijdens het jaar doen we dat met het aanbod van Sport aan Zee, voor een kleine bijdrage.
  3. We blijven inzetten op het gebruik van de UiTPAS. Jongeren die recht hebben op het kansentarief krijgen de kans om aan een lager tarief deel te nemen.
  4. We stimuleren eigenaars van sportinfrastructuur zoals scholen en bedrijven, om die – uiteraard tegen vergoeding – open te stellen voor gebruik door derden. Zo verruimen we het aanbod aan infrastructuur voor de buurt en voor sportclubs.
  5. Ook in de sportsector richten we ons op het gedeeld gebruik van ruimtes. Dit moet tevens nieuwe mogelijkheden bieden voor sociaal-sportieve initiatieven en wijkgerichte projecten.
  6. De Stad wil de nieuwe voetbalclub KVDO alle kansen geven om de komende jaren te groeien – zowel de jeugdwerking als de eerste ploeg –  en dus om de doelstellingen van algemeen belang te kunnen waarborgen.

Diervriendelijke stad

  • Een mooie toekomst voor onze dieren creëren doen we samen, daarom richten we een dierenwelzijnsraad op. Op deze manier brengen we de middenveldorganisaties en mensen met een hart voor dieren samen. De dierenwelzijnsraad brengt in de eerste plaats adviezen uit en engageert zich om de Oostendenaars te sensibiliseren en te informeren over de grote én de kleine dieren in onze stad.
  • Eén van de eerste dossiers waar we hun mening over zullen vragen is de toekenning van een ‘diervriendelijk label’ aan restaurants, cafés en winkels. Met dit label geeft de uitbater aan dat dieren welkom zijn in zijn zaak. Een meerwaarde voor uitbaters en eigenaars.
  • We zorgden voor een doorgeeflening voor de bouw van het nieuw dierenasiel. Dit dierenasiel is de kroon op de hernieuwde samenwerking tussen de stad en het asiel. Het zal een pareltje worden dat zal voldoen aan de meest recente standaarden inzake dierenwelzijn en een mooie werkplek vormen voor de medewerkers en de vele vrijwilligers. We blijven het Blauwe Kruis van de Kust ondersteunen met een jaarlijkse structurele subsidie.
  • Met Trots op Oostende willen we graag meer faciliteiten voor dieren en onderzoeken we de mogelijkheden om een dierenambulance op te zetten. Veel mensen beschikken niet over een auto of de mogelijkheid om zich te verplaatsen. Een dierenambulance zou een mooie oplossing zijn om dieren gepaste zorg te kunnen geven.
  • We plannen een nieuwe plek voor het hondenbos in het Stadsrandbos, beter bereikbaar en met voldoende parkeerplaats aan het crematorium.
  • Daarnaast kijken we naar Park Nieuwe Koers. Daar is jaarlijks maar één groot evenement. We willen er een grote hondenloopweide inrichten met mobiele toestellen.
  • We blijven investeren in de hondenlosloopzones per wijk, we richten ze op een diervriendelijke manier in zodat baasje én beestje optimaal kunnen genieten.
  • Naast de reeds bestaande strooiweide in het Maria-Hendrikapark willen we ook een stap verder en plannen de realisatie van een dierenbegraafplaats.
  • Heel wat ziekenhuizen bieden reeds de mogelijkheid aan huisdieren om eens op bezoek te gaan bij hun baasje. We willen dan ook een huisdierenpaviljoen aan AZ-Oostende. Het is een unieke kans voor gehospitaliseerde baasjes om terug herenigd te worden met hun huisdier. Dit paviljoen zou ook plaats kunnen bieden aan therapiehonden.
  • We willen vaste huisdieren in de rust- en verzorgingstehuizen van de stad.
  • We zetten het zwerfkattenbeleid verder. Sterilisatie en castratie van dieren is de sleutel om het probleem van zwerfdieren aan te pakken. We blijven onze vrijwillige poespashouders ondersteunen en werken nauw samen met dierenartsen in de stad.
  • De politiediensten versterken hun korps met het oog op dierenwelzijn. We maken het aanspreekpunt bij de politie meer kenbaar voor iedereen.
  • Als een overleden kat wordt gevonden gebeurt het dat de chip niet altijd wordt uitgelezen. Eigenaars blijven dus in het ongewisse. Om dit tegen te gaan zetten we een sensibiliseringsactie op poten naar alle betrokken partners.
  • Er wordt een budget voorzien om gewonde zwerfdieren te verzorgen. We slaan de handen  in elkaar met organisaties die zich bekommeren om de gezondheid van gezelschapsdieren bij mensen in een kwetsbare situatie, zoals daklozen.
  • We zetten een actie op poten om huisdierstickers, die hulpdiensten bij een interventie wijzen op de aanwezigheid van dieren, meer in de kijker te zetten.
  • Vuurwerk door inwoners is niet toegelaten om huisdieren en wilde dieren niet onnodig te laten schrikken.
  • De stad neemt een faciliterende rol op zich om een inzamelpunt op te richten met materiaal en voeding voor dieren. Zo ondersteunen we huisdieren bij mensen in een kwetsbare situatie.
  • We sensibiliseren burgers over de mogelijkheid om een zorgverzekering voor hun huisdier af te sluiten.
  • Het VogelOpvangCentrum blijft een belangrijke partner voor de opvang van vogels en wilde dieren.  We blijven ook verder het Meeuweninterventieteam ondersteunen.
  • Samen met het NorthSealTeam verwelkomen we nu al onze zeehonden op het klein strand en beschermen we ze tegen nieuwsgierige mensen en hun viervoeters. We willen inwoners en toeristen zoveel mogelijk informeren over deze bijzondere dieren en daarom willen we investeren in een officieel infopunt. We betrekken ook scholen en geven toelichtingen. Daarnaast willen we investeren in gepaste omheining zodat ze een rustplaats hebben waar ze zich beschermd voelen.
  • Om de duivenpopulatie onder controle te houden kiezen we voor de duivenpil. De R-12 duivenpil is een maïskorrel gecoat met een contraceptief bestanddeel. Het effect is veilig en omkeerbaar. Tegelijk krijgen duiven voedsel binnen en gaat hun gezondheid erop vooruit.
  • We blijven ook verder de strijd voeren tegen de opkomst van de Aziatische Hoornaar. Dit doen we samen met lokale imkers en verschillende enthousiaste Oostendse vrijwilligers. Zo geven we meer kansen aan inheemse bijen, vlinders en insecten.

Toegankelijkheid voorop

  • De toegankelijkheidstoets voeren we consequent uit in samenwerking met Inter, het Vlaams Expertisecentrum toegankelijkheid. Zeker op het vlak van infrastructuurwerken is dit een standaard reflex. Straten en stadsgebouwen worden toegankelijk voor iedereen.
  • Toegankelijkheid zien we als een inclusief verhaal. Een toegankelijk speelplein is een plek waar zowel toestellen staan voor kinderen met en kinderen zonder handicap. Deze mix van toestellen zorgt dat kinderen samen kunnen spelen en grenzen vervagen.
  • We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij alle evenementen. We zijn ons bewust dat er bepaalde fysieke grenzen zijn maar gaan voor maximale toegankelijkheid.
  • De stad investeert in bijkomend toegankelijk eventmateriaal dat uitgeleend kan worden via de uitleendienst.
  • Bij de aankoop van nieuw materiaal (uitleendienst van de stad) wordt steeds gezocht naar toegankelijke alternatieven. We denken hierbij concreet aan bepaalde stoelen of banken.
  • De stad waakt over een G-sportbeleidsplan. In dat plan zal het huidige aanbod worden opgelijst en geëvalueerd. Op basis van deze analyse kan de stad haar rol bijsturen aan de noden.
  • Samen met het Economisch Huis bekijken we hoe we de kloof met de arbeidsmarkt voor mensen met een handicap kunnen verkleinen. Het hebben van een job is een belangrijke hefboom tegen armoede. Daarnaast zorgt het ook voor een zinvolle daginvulling. Niet iedereen met een arbeidshandicap is arbeidsongeschikt, ook zij kunnen een belangrijke rol spelen op de werkvloer en in onze maatschappij.
  • We promoten onze toegankelijke stranden, inventariseren toegankelijke horeca- en handelszaken en plaatsen ze in de kijker.
  • Er zijn heel wat plaatsen waar mensen met autisme of een andere vorm van neurodiversiteit een rustplaats kunnen vinden in onze soms drukke stad. We denken hierbij aan bibliotheken, kerken, leescafés, rustige parkjes … We maken werk van een kaartje met een overzicht.
  • We blijven werk maken van een digitaal inclusieve samenleving. Hoewel steeds meer ouderen zeer bedreven zijn geworden in het gebruik van smartphones, internet … blijven we het belang van Oostende@internet erkennen. We zijn ons bewust dat een digitale wereld niet voor iedereen is weggelegd. Ook jongere generaties ervaren een drempel, wat zorgt dat ook zij nog ondersteuning nodig hebben.

Gelijke kansen en armoedebestrijding

  • Gelijkheid (op alle vlakken) en vrijheid dragen wij hoog in het vaandel. Universele waarden, zoals de gelijkheid tussen man en vrouw, de scheiding tussen kerk en staat  … zijn onaantastbaar. We gaan actief de strijd aan tegen racisme, seksisme van LGBTI+ personen en personen met een handicap. Iedereen zou zich veilig, welkom en gerespecteerd moeten voelen in Oostende. Of het nu op de arbeidsmarkt, in het onderwijs, op de woonmarkt of ergens anders is.
  • We zetten in op sensibilisering en gaan over tot praktijktesten om systematische discriminatie aan te pakken. We zorgen er ook voor dat er meer contact is tussen de verschillende gemeenschappen in onze stad.
  • We ontwikkelen acties specifiek gericht op vrouwen en moeders zodat zij gelijke ontwikkelingskansen krijgen. Dit kan onder meer door taallessen gericht op gezondheid en opvoeding. AZ Oostende en ook de gezondheidsambassadeurs van FMDO kunnen hier als partner fungeren.
  • Mensenrechten zijn niet onderhandelbaar. We blijven ze uitdragen en komen op tegen elke vorm van discriminatie. We organiseren structureel omstaanderstrainingen, om zo veel mogelijk Oostendenaars te coachen bij het reageren op ongewenst gedrag.
  • We versterken de samenwerking met het Regenbooghuis Aan Zee, als inclusief open huis in het hart van onze stad.
  • LGBTI-+ personen hebben een verhoogd risico op een lager mentaal welbevinden dan de algemene bevolking. De hele welzijns- en gezondheidssector dient dan ook inclusief te kunnen werken. We ondersteunen doelgroepgerichte initiatieven.
  • Er komt ondersteuning voor het middenveld en het onderwijs in het omgaan met diversiteit. We doen hiervoor beroep op gespecialiseerde organisaties met als doel de kennis rond diversiteit en inclusie te verhogen.
  • Feesten of evenementen van diverse gemeenschappen in onze stad, van de Afghaanse gemeenschap tot het Regenboogfestival, hebben een open karakter en zijn volksfeesten voor alle Oostendenaars.
  • De structurele samenwerking met de verenigingen waar armen het woord nemen en met sleutelorganisaties als het CAW worden bestendigd. We leggen nieuwe verbanden, zoals met het onderwijs of de vrijetijdssector, zodat ook hier uitsluiting verleden tijd wordt.
  • De afgelopen jaren openden we twee nieuwe welzijnspunten, in Mariakerke en de Vuurtorenwijk. Zo maken we de dienstverlening van het OCMW toegankelijker voor de inwoners, tegelijk zorgen we voor nabijheid voor elke Oostendenaar met een welzijnsvraag. Daarom komt er een nieuw welzijnspunt voor de wijk Stene/Conterdam.
  • De dienst rechtenverkenning is de sleutel in de aanpak van het beleid. We blijven focussen op snelle detectie van problemen en korte ondersteuningstrajecten. We behoeden ons voor onderbenutting van de hulpverlening, maar zijn ook waakzaam voor overbenutting. Mensen krijgen waar ze recht op hebben. De dienst rechtenverkenning hebben we nog niet lang ingevoerd, we evalueren de werking en sturen bij waar nodig.
  • We blijven het netwerk van Foodsavers ondersteunen. Via Foodsavers verzamelen, sorteren en herverdelen we voedseloverschotten over sociale organisaties en OCMW’s in de regio. Onze sociale kruidenier De Antenne speelt hierin een cruciale rol, zorgt ervoor dat het voedsel bij de juiste mensen en organisaties terechtkomt, creëert sociale tewerkstelling en stimuleert vrijwilligerswerk.
  • Activering is dé sleutel tot groei. We zien activering als een ruim begrip. Het gaat over veel meer dan geld verdienen. Activering gaat over deelnemen aan de samenleving, over eigenwaarde en zo veel meer. We bouwen verder op het huidige arbeidspact en blijven kiezen voor één dienst Tewerkstelling en Activering. We blijven de krachten bundelen tussen Stad en Economisch Huis.  Met een ééngemaakte werking kunnen we veel performanter werken en gemakkelijker doorverwijzen naar opleiding, stages, sociale of reguliere tewerkstelling. Zo dichten we de mazen in het net en zorgen we voor een doorgedreven beleid.
  • Voor de meest kwetsbare mensen in onze stad dragen we zorg. We willen niemand achterlaten. We bouwen aan een stevig vangnet dat iedereen toelaat om deel te nemen aan de samenleving. We passen voor een hangmatcultuur.
  • Voor wie misbruik maakt van het systeem is er geen pardon. De fraudecel speelt hierin een belangrijke rol.

 

Warme stad met aandacht voor zorg, afscheid en troost

  • Jarenlang was het een droom, nu is er eindelijk één groot Oostends ziekenhuis. Dankzij de fusie tot AZ Oostende bieden we toegankelijke gezondheidszorg aan alle Oostendenaars in hun eigen stad. Zo behouden we hier een materniteit, pediatrie, slaapkliniek, enz. Allemaal diensten die naar Brugge dreigden te verhuizen. We blijven aandacht hebben voor de uitdagingen die een fusie met zich meebrengt, maar zijn trots dat we nieuwe zorg zoals radiotherapie kunnen aanbieden. Dat was met twee aparte ziekenhuizen niet mogelijk.
  • Om de druk op de verschillende actoren (huisartsen, tandartsen, spoeddiensten… ) te verminderen gaan we gericht informeren en sensibiliseren over zorgconsumptie en het gezondheidssysteem in ons land.
  • We versterken de samenwerking met de verschillende partners om zo burgers met beperkte gezondheidsvaardigheden te ondersteunen en te versterken.
  • Preventie blijft een belangrijke pijler in het gezondheidsbeleid. We gaan gericht informeren en dit in nauw overleg met de sector. We kijken hiervoor naar élk deeldomein, van dementie tot ongewenste zwangerschappen. James, ons kindvriendelijk stadsfiguurtje, speelt hier een rol richting de allerjongsten.
  • We blijven als centrumstad en grootste stad in de regio een actieve rol opnemen in de Eerstelijnszone Oostende-Bredene en volgen zo mee de noden van de zorgpartners op.
  • We zorgen voor de nodige ondersteuning – op infrastructureel vlak – van de eerstelijnszone. Die locatie kan op termijn uitgroeien tot een ‘huis van de zorg’. Dit kan bijvoorbeeld samen met het pas opgericht inloophuis voor mantelzorgers.
  • Het inschakelen van een mondhygiënist, voor het verbeteren van de preventieve mondzorg, kan de druk op de tandartsen doen afnemen en tegelijk de tandzorg verbeteren.
  • Het systeem van ‘straatverpleegkundigen’ is een succes en zorgt voor minder druk op de spoedgevallendienst. Wij breiden dit uit zodat het systeem structureel kan worden ingebed in samenwerking met de diensten straathoekwerk en dak-en thuisloosheid.
  • We richten zorgdagen in waarbij laatstejaarsstudenten kennis kunnen maken met alle mogelijke zorgberoepen in onze stad. Onze woonzorgcentra, jeugdinstellingen, ons sociaal huis, … zijn dynamische werkplekken met een toekomst.
  • Samen met de huisartsen zetten we ook het beroep van huisarts in de kijker. Huisartsen in opleiding, beginnende geneeskundestudenten maken we warm voor de job van huisarts in Oostende.
  • In nieuwbouwprojecten bekijken we de mogelijkheid om multidisciplinaire praktijken uit te bouwen zodat zorg op maat in toegankelijke gebouwen mogelijk is.
  • We steunen en faciliteren waar mogelijk de uitbreiding van het aantal Wijkgezondheidscentra.
  • Het potentieel van de ontmoetingscentra blijft groot, we bouwen de mogelijkheden en het aanbod nog verder uit. We trekken de ontmoetingscentra nog verder open zodat we een maximale mix van mensen kunnen bereiken. De dynamiek tussen verschillende (leeftijds-) groepen is een belangrijke meerwaarde. Lokale verenigingen uit sport, jeugd, cultuur maar ook nieuwkomers … samenbrengen is een must. We denken onder meer aan huiswerkklassen.
  • De ontmoetingscentra gebruiken we als ankerpunten voor administratieve dienstverlening (boekenpunten, identiteitskaarten via mobiele kits, wijkpolitie…). Zo brengen we de dienstverlening dichter bij onze inwoners, het biedt bovendien extra kansen op vlak van ontmoeting en samenleven.
  • Het Palliatief Dagverzorgingscentrum De Kust krijgt nieuwe infrastructuur zodat de zorg voor mensen in hun laatste levensdagen kwalitatiever en comfortabeler kan verlopen.
  • Onze begraafplaatsen worden warme ontmoetingsplaatsen waar jong en oud tot rust kunnen komen. We denken hierbij aan bloemenplukweides, troostbanken.
  • Graven die fysiek verdwijnen, blijven digitaal verder leven. We zorgen voor een databank met foto’s en herinneringen.
  • We werken een globaal troostbeleid uit. Wie nood heeft aan ondersteuning kan rekenen op een vangnet. Dit kan gaan van een kleine attentie (zoals bloemzaadjes) tot een schouder om op te huilen (zoals troostwandelingen met vrijwilligers en ondersteuners).
  • We ontwikkelen rouwkoffers voor bibliotheken, scholen en organisaties opdat kinderen, jongeren en hun gezinnen de nodige handvatten krijgen voor hun rouwproces.

 

Een hart voor senioren en ouderen

  • Het activiteitenaanbod voor senioren in Oostende is groot. Zowel dicht bij huis in de ontmoetingscentra als algemeen in de stad, is er dagelijks voor elk wat wils. Dit aanbod maken we kenbaar op een gestructureerde manier.
  • De Senioren Adviesraad Oostende (SARO) is de afgelopen legislatuur een sterke partner van de stad geworden in het uitschrijven van het beleid. We bestendigen en verstevigen deze samenwerking en tekenen met hen een duidelijke werkwijze uit om participatie en inspraak nog te verhogen.
  • We waarderen en bevorderen de inzet van senioren, promoten de mogelijkheden om actief deel te nemen aan het sociaal weefsel. Hetzij als vrijwilliger, hetzij als deelnemer. We stemmen het aanbod van de activiteiten nauwer af op de noden van de senioren.
  • Een belangrijke uitdaging is en blijft vereenzaming (ook bij niet-senioren). Dit wordt een speerpunt in de komende periode. Een groot deel van de senioren geeft aan een beperkt netwerk te hebben. Zeker bij nieuwe Oostendenaars zien we dat het ontbreken van een familiaal netwerk dichtbij hen op termijn parten speelt. We zetten hier verder op in.
  • Het Meldpunt Senioren in Nood breiden we uit. We versterken ook de samenwerking met diverse partners in de stad op levensdomeinen als wonen, zorg, gezondheid en vrije tijd.
  • Voor wie de drempel – om eender welke reden dan ook – te hoog is ontwikkelen we, naast de bestaande diensten, een vrijwilligersnetwerk: ‘Buddyproject: senioren voor senioren’.
  • Het pas opgerichte Inloophuis Mantelzorg is niet alleen een informatiepunt maar wordt ook verder uitgebouwd tot een ontmoetings- en vormingslocatie voor mantelzorgers. We leggen hierbij de nadruk op noden van de mantelzorger, en zorgen voor voldoende diversiteit in aanbod zodat zowel jonge als oudere mantelzorgers hier terecht kunnen met hun vragen.
  • Oostende telt 14 woonzorgcentra, deze legislatuur werd een netwerk opgericht waar expertise wordt uitgewisseld en informatie gedeeld. Dit netwerk wordt behouden en versterkt, waar mogelijk worden samenwerkingen opgezet en beleid afgestemd.
  • We maken van onze woonzorgcentra open huizen waar ook buurtbewoners welkom zijn. We zetten in op verbindende initiatieven en brengen de stad binnen in het woonzorgcentrum. Op die manier blijven de bewoners gestimuleerd worden en kunnen we de stap naar een woonzorgcentrum verzachten.
  • We brengen jong en oud samen. Het inplanten van speelpleintjes in de nabijheid van rust- en verzorgingstehuizen is een optie. We organiseren gemeenschappelijke activiteiten zodat jongeren van ouderen leren en ouderen energie halen uit het jeugdig enthousiasme.

Transparante overheid

  • Met Trots op Oostende willen we de belastingen voor Oostendenaars, tweedeverblijvers én zelfstandige ondernemers verlagen. We voeren een jaarlijkse toets in van alle belastingen. Waar nodig actualiseren en vereenvoudigen we reglementen.
  • Een stad die niet investeert gaat achteruit. Om die investeringen mogelijk te maken is een gezond financieel beleid noodzakelijk. Het budget is in evenwicht én we proberen een bufferbudget aan te leggen in functie van toekomstige uitdagingen en eventuele onverwachte crisissen.
  • Bij het doorschuiven van taken van hogere naar lokale overheden verwachten we dat de nodige middelen telkens mee schuiven.
  • De stad voert haar taken efficiënt uit. Daarnaast schuwen we opnieuw het kerntakendebat niet. We blijven de praktijk in andere steden – ook buiten de landsgrenzen – opvolgen om zo de goede voorbeelden te implementeren.
  • We zetten in op eenduidige, transparante dienstverlening, waarbij inwoners, ondernemers en organisaties zich zo weinig mogelijk tussen verschillende diensten moeten bewegen en het duidelijk is waar jouw aanvraag zich in een proces bevindt. Door een versterkte samenwerking tussen diensten, verdwijnt ook het gevoel dat tegenstrijdige adviezen worden gegeven.
  • Administratieve vereenvoudiging is nooit ten einde. Dit blijft een permanente oefening.
  • We blijven onze administratie professionaliseren en medewerkers coachen waarbij klantvriendelijkheid,  bereikbaarheid en oplossingsgericht denken voorop staan.
  • We maken het wagenpark systematisch nog milieuvriendelijker. We schakelen waar mogelijk over op (elektrische bak- en deel)fietsen.
  • Nabij, toegankelijk, betrokken, kwalitatief en transparant zijn de kernwoorden van het beleid. We behouden en versterken het O-punt, opgericht om alle vragen, bemerkingen en suggesties te centraliseren en snel op te volgen blijft een centrale rol spelen. De werking evalueren we permanent.

Wie ontevreden is over de dienstverlening van de stad, kan steeds terecht bij de onafhankelijke ombudsdienst.

Dialoog met de Oostendenaar

  • We blijven in dialoog gaan met onze inwoners en tweedeverblijvers. We organiseren onder meer wijkcafés en burgerbevragingen.
  • Voor beleidsbeslissingen in een wijk, betrekken we steeds de inwoners. Zij kennen hun wijk het best en zorgen voor essentiële input.
  • We zorgen voor heldere verwachtingen rond participatie. Bij de start van een participatietraject zeggen we duidelijk wat de krijtlijnen zijn (waarover gaat het wel/niet), we luisteren naar de betrokkenen en bespreken alles, om samen tot een zo goed mogelijk plan te komen. We zeggen over welke vorm van participatie het gaat (informatie geven, advies vragen, inspraak geven of co-creatie, d.w.z. echt samen het plan uitvoeren), wat de rol is van iedereen en hoe er zal gecommuniceerd worden.
  • Wie geen toegang heeft tot digitale communicatie blijft alle informatie via niet-digitale weg ontvangen. We blijven wel inzetten op digipunten verspreid in de stad en ook in de bibliotheek blijven computers beschikbaar. Offline communicatie verdient meer dan ooit onze aandacht. En we zetten met onze medewerkers in op een outreachende aanpak om zo veel mogelijk inwoners te informeren over activiteiten, openbare werken en plannen.
  • De participatieambtenaar blijft een centrale rol spelen in het beleid en betrekt inwoners maximaal bij de activiteiten en de plannen van het stadsbestuur.
  • We blijven de gemeenteraad live streamen zodat inwoners de kans krijgen om het beleid en de politiek vanop de eerste rij te volgen. We zetten dit meer dan ooit in de kijker.
  • We koesteren onze adviesraden en proberen hen maximaal vooraf te informeren, te bevragen en te betrekken bij het beleid zodat hun visie en advies kan meegenomen worden in de besluitvorming. We begeleiden alle adviesraden opdat ze meer mensen zouden bereiken en hun werking kunnen versterken. We bekijken hoe ze zelf nog meer mensen kunnen aantrekken met bepaalde kennis over de doelgroep of een bepaald thema.
  • Oostende telt heel wat gemengde commissies die handelen over een specifiek beleidsdomein. Hier worden geen beslissingen genomen maar wel voorbereidend werk geleverd. De vergaderingen zijn openbaar. De werking zetten we meer in de kijker.
  • We richten een nieuwe dierenwelzijnsraad op en een adviesraad voor singles.
  • We ondersteunen de werking van het recent opgerichte inwonerspanel waar beleidsmaatregelen worden getoetst en nieuwe ideeën worden gesprokkeld.
  • Voor Trots op Oostende is het duidelijk, werken op afspraak in het stadhuis zorgt voor heel wat voordelen. Afspraken kunnen zowel online, telefonisch als fysiek aan het loket worden gemaakt. Het is efficiënt werken voor de medewerkers en inwoners staan niet in de wachtrij.
  • We blijven onze medewerkers coachen in klantvriendelijkheid en bereikbaarheid. Het stadhuis wordt zo een stad(t)huis waar Oostendenaars zich welkom voelen. Toegankelijke dienstverlening staat voorop.
  • Voor wie toch wil langskomen zonder afspraak, houden we één loket beschikbaar. Zo willen we de dienstverlening voor de Oostendenaar verbeteren zonder in te boeten aan efficiëntie.