Bijna 30% van de inwoners van Oostende heeft de leeftijd van 65 jaar bereikt. In het stadscentrum is dit percentage zelfs nog hoger: meer dan 40% van de inwoners is 65-plus en meer dan 20% is ouder dan 75 jaar. Voor de lijst Trots op Oostende is het dan ook vanzelfsprekend om de specifieke noden van deze belangrijke bevolkingsgroep voorop te stellen. Het verbeteren van de mobiliteit en bereikbaarheid voor 65-plussers in het stadscentrum staat daarbij centraal.
Veel senioren in het stadscentrum worden geconfronteerd met mobiliteitsproblemen, waardoor dagelijkse activiteiten zoals winkelen of een bezoek aan de markt steeds moeilijker worden. Trots op Oostende stelt daarom enkele gerichte maatregelen voor om de levenskwaliteit van ouderen te verbeteren.
Elektrische centrumbus voor verbeterde mobiliteit
Één van de speerpunten is de invoering van een elektrische centrumbus die continu door het stadscentrum rijdt volgens een hop-on-hop-off systeem, goedkoop en gemakkelijk, bijvoorbeeld 1 euro per rit. “Hoewel het stadscentrum relatief klein is, met een doorsnede van slechts 800 meter, is deze afstand voor veel ouderen te groot om te voet af te leggen. Een centrumbus kan hen helpen om eenvoudig toegang te krijgen tot winkels, markten en sociale ontmoetingsplaatsen.
Toegang tot stadsdiensten en politie
Voor Trots op Oostende is het duidelijk, werken op afspraak zorgt voor heel wat voordelen. Afspraken kunnen zowel online als telefonisch of fysiek aan het loket worden gemaakt. Het is efficiënt werken voor de medewerkers en inwoners moeten bijna niet wachten.
Voor wie toch wil langskomen zonder afspraak, zal er één loket beschikbaar zijn. Een aantal zaken, zoals het afhalen van vuilniszakken, zal in de toekomst kunnen zonder afspraak. Zo willen we de dienstverlening voor de Oostendenaar verbeteren zonder in te boeten aan efficiëntie.
Vaste parkeerplekken voor E-steps
Om de veiligheid en toegankelijkheid in het stadscentrum verder te vergroten, pleit Trots op Oostende voor de creatie van vaste parkeerplekken voor E-steps. Ze worden nu vaak willekeurig achtergelaten op trottoirs en openbare plekken, wat voor velen een gevaarlijke hindernis kan vormen. Door het creëren van duidelijke en vaste parkeerlocaties voor E-steps, zoals al in andere steden gebeurt, wordt de openbare ruimte veiliger en beter toegankelijk voor iedereen.
Toegankelijke en vernieuwde voetpaden
In de afgelopen zes jaar is er meer dan 40.000 m² aan voetpaden vernieuwd. Toch zijn niet alle voetpaden overal in orde. Daarom pleiten wij voor een voetpadenplan waarin alle voetpaden in kaart worden gebracht, met speciale aandacht voor het centrum. Vervolgens worden de voetpaden volgens prioriteit aangepakt. Voor mensen die slecht te been zijn, ouderen, mensen met een beperking en ouders met kinderwagens zijn toegankelijke voetpaden geen luxe, maar een essentiële noodzaak.
Meer rustplekken in het centrum
Daarnaast willen we investeren in leeftijdsvriendelijke infrastructuur en zorgen voor extra rustplaatsen op het openbaar domein. Door extra zitbanken te voorzien, creëren we niet alleen rustpunten voor senioren en mensen die moeilijker te been zijn, maar dragen we ook bij aan een aangenamer en toegankelijker stadscentrum voor iedereen. Bij het plaatsen van deze rustplekken houden we uiteraard rekening met de toegankelijkheid, zodat iedereen hier vlot gebruik van kan maken.
Actieve 60-plussers in de politiek
In lijn met de oproepen van ouderenraden in Vlaanderen voor meer politieke participatie van 60-plussers, zijn we trots dat 25% van onze kandidatenlijst bestaat uit actieve senioren. Deze 11 geëngageerde Oostendenaars zetten zich met toewijding in voor de belangen van hun leeftijdsgenoten en dragen bij aan een meer inclusieve stad.
Met deze concrete voorstellen wil Trots op Oostende bijdragen aan een leefbare stad waar oudere inwoners zich gesteund en betrokken voelen, en waar zij zonder hinder en met voldoende middelen hun dagelijkse leven kunnen voortzetten.
Foto: Bart Tommelein, Bart Plasschaert, Herman Lodewyckx, Yves Dekeyser, Marianne Aspeslagh, An Casteleyn, Scarlett Opstaele, Geert Meesschaert, Steven Van Avermaet, Luc Mangodt en Danick Minne.